poniedziałek, 24 sierpnia 2015

[20] "Wcale nie prosiłem się o to, żeby być synem greckiego boga" Złodziej pioruna




Nazwa: "Złodziej pioruna"
Cykl: Percy Jackson i bogowie olimpijscy (tom I)
Autor: Rick Riordan
Liczba stron: 360
Wydawnictwo: Galeria Książki

Nazywam się Percy Jackson. Jestem zwyczajnym dwunastolatkiem, zamieszkującym przedmieścia Nowego Jorku. Nie pamiętam swojego ojca, podobno odszedł on nas zanim się urodziłem, dlatego całe życie byłem wychowywany przez mamę. Nigdy nie miałem łatwego dzieciństwa. Oj nie. Szczególnie, że druga połowę mieszkania zajmował ten nieznośny obibok; śmierdziel Gabe, swoją drogą nie mam pojęcia dlaczego mam za niego wyszła. Nie wiem co mogę Wam jeszcze opowiedzieć o moim dawnym życiu. W porównaniu z teraźniejszym nie było zbyt ciekawe. Co roku musiałem zmieniać szkołę, w sumie nie wiem dlaczego, przecież nic złego nie zrobiłem. No dobra może nie jestem mega mądry i mam ADHD, ale to nie oznacza, że trzeba człowieka od razu ze szkoły wyrzucać. Ten rok miał być inny. Nawet przetrwałem cały semestr, zanim wszystko się zaczęło....Nie łatwo jest być synem boga. Szczerze, wcale się o to nie prosiłem. Ciągłe uciekanie, walki z potworami.. do tego zostałem oskarżony o kradzież pioruna! Rozumiecie? Jak ja, niezbyt doświadczony w walce dwunastolatek, miałbym ukraść piorun piorunów, największą broń Zeusa? Pff.. to jeszcze nic, najciekawsza była moja przygoda w Hadesie. Ogółem moje życie zaczęło się dopiero po przybyciu do Obozu Herosów. 
Ale o tym przekonacie się sami...
"Prawdziwy świat jest tam, gdzie są potwory. Dopiero tam przekonujesz się, ile jesteś wart."
Sięgając po "Złodzieja pioruna" nie oczekiwałam czegoś spektakularnego. Wręcz zawsze uważałam, że to książka dla dzieci i na pewno nie znajdę w niej nic ciekawego. Szczególnie, że najpierw obejrzałam film, który no nie ukrywajmy, nie jest jakiś wybitny. Dlatego z góry założyłam, że książka jest tak samo beznadziejna. Jak bardzo się myliłam...

Świat wykreowany przez Ricka Riordana jest niesamowity. Mity, greccy bogowie, herosi... Zawsze fascynowała mnie mitologia grecka, dlatego od razu zakochałam się w tej powieści. Do tego najróżniejsi, przesympatyczni bohaterowie, którzy wyruszają na niebezpieczną misję.... ach.... Zdecydowanie moje klimaty :D.
Percy jest bardzo ciekawą postacią, taki roztrzepany nastolatek. Swoją postawą zawsze potrafił mnie rozbawić, szczególnie, że jako jedyny nic sobie nie robił z tego, że rozmawia z bogiem np. powiedzielibyście do boga "ty draniu"? itp. :D Tylko nie mogę się przyzwyczaić do jego wyglądu. No wiecie w filmie ma tak ok 17 lat, a w książce tylko 12, więc trochę dziwnie :P. Jeżeli chodzi o innych bohaterów to Annabeth mnie trochę irytowała, nawet nie trochę, raczej "bardzo". Nie wiem czemu, po prostu tak czasami mam, że od początku nie zapałam do bohatera sympatią. No a Grover. Taa... mały, biedny Grover. Zdecydowanie bardziej podobał mi się w filmie. Tam został pokazany jako wyluzowany flirciarz, a tu raczej jako poszkodowany satyr, któremu tyle misji się nie powiodło....
"Idź tam, gdzie prowadzi Cię serce, inaczej utracisz wszystko."

Powieść, oczywiście nie byłaby taka wspaniała, gdyby nie fantastyczny styl pisania Riordana. Prosta i przyjemna pierwszo-osobówka, nie powinna nikomu sprawiać problemu. Mamy tutaj także mnóstwo zwrotów do czytelnika, które sprawiają, że czujemy się jakbyśmy razem z Percym uczestniczyli w jego przygodach. 
Jak widzicie, jakoś wybitnie nie rozpisałam się w tej recenzji, ale to dlatego, że nie mam się nad czym rozwodzić :). Bardzo fajna lektura, idealna na upalne dni, na pewno sięgnę po kolejne tomy, zwłaszcza, że podobno następne części są coraz lepsze.
original cover

Podsumowując: Ogółem książka lekka i bardzo przyjemna. Polecałabym ją szczególnie młodszym czytelnikom, gdyż mimo, że mi się podobała,  to na pewno zachwyciłabym mnie bardziej jakieś 3, 4 lata temu. Do tego strasznie szybko się ją czyta, więc jest po prostu idealna dla osób 12-13. Na pewno z chęcią sięgnę po kolejne tomy.

Ocena: ★★★★★★★☆☆ (7/10)


A co Wy sądzicie o twórczości Ricka Riordana? :)
Pozdrawiam :*

                                                                                                     
                                                                                                        Katie

38 komentarzy:

  1. Kocham, kocham i jeszcze raz kocham tę książkę :) Jestem wielką fanką mitologii, więc ta książka od razu przypadła mi do gustu :)
    Ściskam :*

    OdpowiedzUsuń
  2. Już kiedyś czytałam jej recenzję. W końcu sama muszę sięgnąć :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę wreszcie zainteresować się Percym, szczerze mówiąc, do tej pory czytałam jedynie kilka fan ficków z nim w roli głównej, ale po książki nie sięgnęłam, a wszyscy mówią, że warto :< Chyba w końcu muszę to zrobić, bo lubię mitologię. Ech :< Ale jest tyle książek w serii...
    LeonZabookowiec.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Że ile ma lat!?
    Przyznaję się bez bicia, że przed lekturą obejrzałam film.
    Ciągle się waham co do tego, czy aby na pewno kupić książkę.
    Jestem na Twoim blogu pierwszy raz, ale na pewno tu wrócę. Po prostu zakochałam się w jego wyglądzie :D
    Pozdrawiam,
    Mój Blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Heh, ja też byłam w szoku, no bo w filmie jednak był starszy :D
      Dziękuję *.*
      Buziaki :*

      Usuń
  5. Obejrzałam film. I na filmie się skończyło. Było to całkiem ciekawe widowisko, jednak nie na tyle, abym sięgnęła po książkę. Zresztą na razie trzymam się zasady, że nie czytam po obejrzeniu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja miałam tak samo :P. Po obejrzeniu kompletnie nie chciałam zabierać się za książę, ale od czego ma się koleżanki, które cię męczą aż przeczytasz :D

      Usuń
  6. Wszyscy chwalą twórczość Riordana, a ja jakoś nie mogę się przekonać, żeby przeczytać chociaż jeden tom :/

    Blondie in Wonderland

    OdpowiedzUsuń
  7. Już od dłuższego czasu zastanawiam się nad tym, aby sięgnąć po coś Ricka Riordana, ale zawsze staje mi coś na przeszkodzie :/ Mimo iż de facto książka jest przeznaczona dla nieco młodszych czytelników, to i tak jestem zainteresowana ;) Za wszelką cenę chcę odsunąć od siebie myśl, że jestem już dorosła ;P

    OdpowiedzUsuń
  8. Mi także ta seria bardzo przypadła do gustu, jestem przed trzecią częścią :). Pozdrawiam gorąco ;).

    http://zyjemyioddychamymarzeniami.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Słyszałam o Percym wiele,jednak także jakoś nie potrafie sie pozbyc przekonania że to książka nie tylko dla dzieci :)
    Obserwuje i zapraszam

    nataliarecenzujee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Kompletnie nie mój gatunek... ;)

    Insane z http://przy-goracej-herbacie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Jakiś czas temu skupiła się na tę serię i muszę przyznać, że opuściłam sobie po pierwszym tomie. Tak jak wspomniałaś, czułam, że jestem trochę za stara na takie historie ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Też oglądałam film, bardzo mi się spodobał, dlatego postanowiłam sięgnąć po książkę. Przeczytałam tylko kilka rozdziałów, niestety musiałam przerwać, gdyż po tych kilkudziesięciu stronach już zdążyłam się zawieść. Moim zdaniem Percy i reszta bohaterów była bardzo papierowa, a narracja okropna, bo liczyłam, że powieść będzie napisana w stylu Harry'ego Potter'a. Teraz żałuję, że wobec pierwszego tomu miałam takie wymagania, a jeszcze obejrzenie ekranizacji zepsuło mi moje wyobrażenia. Niemniej po drugi film zamierzam sięgnąć, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Mogę się przyznać bez bicia, że nie potrafiłam jej przeczytać. No dobra! Skończyłam ją w końcu, ale czytanie tak bardzo mi się dłużyło, że zajęło mi to chyba...miesiąc? Z drugą częścią nie było lepiej :/

    OdpowiedzUsuń
  14. Przeczytałam tylko dwie pierwsze części o Percy'm Jacksonie i pamiętam, że bardzo mi się podobały. Lekturę trzeciej części odkładałam tak długo, że nie przeczytałam jej do tej pory, ale nadal mam ją w planach, chociaż mogę być już trochę za stara na lekturę Percy'ego. Pamiętam, że "Złodziej pioruna" był bardzo zabawny i, że przyjemnie była rozwiązana kwestia bogów greckich :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Niedługo mam zamiar przeczytać pierwszy tom i nie mogę się doczekać :)

    OdpowiedzUsuń
  16. No wiek bohatera nie kuci do sięgnięcia po książkę, ale mimo wszystko myślę, że spróbuję rozpocząć przygodę z tą serią :) Filmu nie oglądałam i odpuszczę sobie jak na razie, najpierw jednak postaram zaznajomić się z książką ^^

    OdpowiedzUsuń
  17. Czytasz mi w myślach :) właśnie ostatnio nabrałam chęci na tą serię i już się nawet zaopatrzylam w e-booka pierwszej części, choć nie ukrywam, że wolałbym mieć ja w wersji papierowej :D
    Myślę że te książki mnie nie rozczaruja, bo od wieków uwielbiam grecką mitologie i znam na pamięć chyba wszystkie mity !

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja to w ogóle jestem stara krowa, ale podobały mi się te książki. Przeczytałam trzy części i chętnie sięgnę po więcej, bo to przyjemna lektura bardzo! :)
    Pozdrawiam,
    http://magiel-kulturalny.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. Czytałam ją już jakiś czas temu , a drugą część kupiłam w tamte wakacje w Biedronce i do dziś stoi u mnie na półce :). Chyba muszę wrócić do tej serii, bo pamiętam dużo ze "Złodzieja Pioruna" i wiem, że mi się podobał.

    OdpowiedzUsuń
  20. Planuję przeczytać.
    Pozdrawiam.
    http://miedzy--stronami.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  21. Nadal nie czytałam i nadal nie wiem kiedy się wezmę za czytanie :c
    Jestem niby już za stara na takie książki, ale akurat lubię książki dla młodszych czytelników :D

    Pozdrawiam, Joy xx.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ponieważ nie czytałam książek, nie widziałam też filmu, chociaż w swoim czasie był naprawdę ogromny boom na Percy'ego Jacksona. Ale na pewno sięgnę po tę serię, wystarczy mi to mitologiczne tło - podobnie jak Ty fascynuję się nieco mitologią grecką i już ta przestrzeń, w której autor stworzył swoją historię, bardzo mnie kusi. To, że książki są skierowane raczej do młodszego czytelnika niespecjalnie mnie zraża - mentalnie nie starzeję się od paru lat, dlatego jestem przekonana, że powieści Riordana przypadną mi do gustu.
    Pozdrawiam,
    rude-pioro.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  23. Percy'ego mam w planach na najbliższą przyszłość. Zaraz po skończeniu sierpniowego stosu mam zamiar zaopatrzyć się w omawianą serię. Tyle o niej słyszałam, że na prawdę zaczęło mnie do niej ciągnąć. Jestem tak strasznie w tyle jeśli chodzi o popularne książki, że właśnie pomału zaczynam się w nie wkręcać :D

    Pozdrawiam c:

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie czytałam i nie oglądałam filmu, ale wszystko da się nadrobić, jak będą chęci :)
    Dziękuję za odwiedzinki i zapraszam ponownie :) Ja tym czasem dołączam do obserwujących :)
    Pozdrawiam serdecznie :*

    OdpowiedzUsuń
  25. Serię o Percy'm Jacksonie przeczytałam dwa lata temu i mam po niej miłe wspomnienia. Może to dlatego, że uwielbiam powieści z wątkiem mitologicznym... Film również oglądnęłam, ale tak jak to ujęłaś nie jest jakiś wybitny. Mam w planach zapoznać się z innymi książkami pana Riordana, żywię nadzieję, że będą równie dobre ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Ani nie czytałam książki, ani nawet nie obejrzałam filmu, więc moja wiedza o Percym jest zerowa. Od dłuższego czasu zamierzam się do przeczytania tej serii, no ale zawsze jest jakieś "ale". Może kiedyś w końcu ją przeczytam.

    papierowe-strony.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  27. Film bardzo mi się podobał, ale jakoś nie ciągnie mnie to książek, za dużo tytułów zalega na półce teraz ;).

    OdpowiedzUsuń
  28. Już tyle o tej książce dobrego słyszałam, a jedynie film widziałam... Podobno długa seria, ale warto po nią sięgnąć. Postaram się jak najszybciej, bo uwielbiam mitologię, a film bardzo mi się podobał!

    Zapraszam na nową recenzję :)
    www.przerwa-na-ksiazke.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  29. Uwielbiam tę serię <3. No i wujka-trolla Riordana <3. I humor <3!
    Filmy "tak trochę" schrzanili, ale jak przymknąć oko to są całkiem fajne w odbiorze :).
    Po tych książkach grecką mitologię ma się w małym palcu, ale aż chce się ją dalej odkrywać ^^.
    Annabeth myślę, że jeszcze polubisz ;).
    City of Dreaming Books

    OdpowiedzUsuń
  30. Również uważam, że jest to pozycja dla trochę młodszych czytelników, ale ja kocham tę serię do teraz. Ostatnio rozstałam się z Olimpijskimi Herosami, więc może czas się pożegnać z Percym, ale mam nadzieję, że nie na długo :D
    A, no i jak dla mnie oba filmy nie są takie złe, choć z książką wiele wspólnego nie mają.. :D

    OdpowiedzUsuń
  31. Uwielbiam tą serię, tą książkę, tego autora :D świetna recenzja. Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  32. Muszę się zabrać za serie o Percym Jacksonie, bo uwielbiam mitologię grecką! Już od dawna miałam po nią sięgnąć, ale chciałabym mieć ją w ręce, a nie w postaci e-booka, więc pewnie będę szukała jakichś okazji. Pozdrawiam! :)
    http://ich-perspektywy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  33. Książka nie przypadła mi do gustu, może przez to, że nie bardzo lubię mitologię :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Truje i truje ludziom że film to dno,a książka jest super,ale chyba wciąż skutki są niewielkie.Biedny Riordan.Cieszę się,że książka ci się spodobała,choć ja miałam na odwrót zirytowaly mnie te zmiany fabuły i bohaterów,bo przez nie seria straciła sens....

    OdpowiedzUsuń

Kochani! Dziękuję Wam, że odwiedziliście mojego bloga. Jeśli podoba Ci się to co robię, zostaw komentarz, bądź jeśli Ci się nie podoba, też go zostaw :D. Wasze opinie wiele dla mnie znaczą. Za każde miłe słowo, zawsze staram się odwdzięczyć. Jeżeli macie taką możliwość, zostawicie mi linki do Waszych stronek, z przyjemnością odwiedzę :*.